Trasee tematice

Traseul tematic Buhui

 

Lungime: 3,5km

Activităţi posibile pe traseul tematic:
• Plimbare recreaţională, în circuit.
• Alergare, în circuit.
• Drumeţie pe versantul stâng al lacului (traseul bandă albastră Reşiţa – Cheile Minişului.
• Relaxare.
• Fotografierea peisajului în toate anotimpurile, a speciilor de arbori, păsări, amfibieni, reptile, insecte, etc.
• Artă plastică.• Deprinderea cunoştinţelor despre speciile de arbori, speciile acvatice şi geologie.
• Înţelegerea istoriei și evoluţiei activităţilor umane din zona Anina.
• Informarea privind parametri hidrotehnici ai barajul şi lacul de acumulare Buhui.
• Desfăşurarea activităţilor educative cu elevii şi studenţii, cu tematica: biologie, geografie, hidrologie, arii protejate.

Facilităţi:
• Parcare
• Loc pentru foc
• Loc de campare
• Coş de gunoi
• Servicii de ghidare (la cerere)
• Cazare la Cabana Buhui (5 camere cu 2 locuri, toaletă comună, bucătărie, salăde mese, foişor, gril)Localizare
Lacul este situat în apropierea localităţii Anina, judeţul Caraş-Severin, sud-vestul României. Zona face parte din Parcul Naţional Semenic – Cheile Caraşului și Rezervaţia Naturală Buhui – Mărghitaş.

Acces
Acces auto pe drum forestier
• Drum neasfaltat Anina (intersecţie DN58 cu strada Buhui) – baraj Buhui.
o distanţa: 4,1km.
o diferenţă de nivel: +68/-93m.
Acces pedestru
• Traseul turistic bandă albastră / traseul european E3: Anina cartier Oraşul Nou (DJ582C) – baraj Buhui:
o distanţa 4,5km.o diferenţă de nivel: +10/-10m.
• Traseul turistic bandă albastră: Cheile Minișului (Lacul Gura Golumbului) – baraj Buhui.
o distanţa: 10,2km.
o diferenţă de nivel: +495/-274m.

Istoric
• 1773 – Ajung în zonă primele familii de colonişti Austrieci. Întemeiază colonia Steierer – Dorf care ulterior poartă denumirea de Steierdorf şi se transformă în cartier al oraşului Anina.
• 1834 – A fost fondată societatea austriaco-franceză „Societatea privilegiată cezaro-crăiască austriacă de căi ferate de stat” (STEG). Fondatorii au fost banca vieneză „S.G. Sina”, „Arnstein & amp; Eskeles” din Viena şi de „Socièté Générale de Crèdit Mobilier din Paris”.
• 1835 – Se fac primele plantaţii de răşinoase: brad, molid, larice, duglas, pin negru, pin silvestru, pin strob. Specii de foioase plantate au fost: frasin, paltin, cireş, stejar pedunculat.
• 1855 – Guvernul din Viena concesionează la STEG, pădurile, căile ferate forestiere şi minele de cărbune.
• 1860 – Se realizează primul cadastru forestier pentru păduri.
• 1864 – Se întocmeşte primul plan al exploatărilor forestiere.
• 1884-1888 – Se construieşte barajul lacului de acumulare Buhui pentru alimentarea cu apă a oraşului Anina și activităţile industriale.
• 1904 – Lucrări de reparaţii a barajului Buhui.
• 1920 – Se înfiinţează de către statul român & quot;Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa & quot;, societate pe acţiuni păstrând marii proprietarii internaţionali ai STEG-ului: trustul englez Vickers & amp; Armstrong Ltd., banca austriacă Boden Kredit Anstallt şi compania elveţiană Continental Trust for Bank & amp; Industrial Values din Basel.
• 1939 – Lucrări de reparaţii a barajului Buhui.
• 1948 – Toate bunurile intră în proprietatea statului prin naţionalizare astfel că pădurea trece în administrarea Inspectoratului silvic iar barajul la Oficiul Gospodărire a Apelor.
• 1966 – Lucrări de reparaţii a barajului Buhui.
• 1990 – pădurea administrată de Inspectoratul silvic se transferă la Regia Autonomă a statului RNP- Romsilva iar barajul se transferă de la Oficiul de Gospodărire a Apelor la Administraţia Naţională Apele Române.
• 2005-2007 – Barajul Buhui se reabilitează, se refac deversorul și instalaţiile componente.

Date tehnice ale lacului de acumulare Buhui
• Este primul lac de acumulare artificial din România construit pe calcare.
• Debitul mediu de apă al alimentării: 0,17mc/s.
• Volumul brut de apă al acumulării: 505,45 mii mc.
• Altitudinea coronamentului barajului: 652m.
•Înălţimea barajului: 17m.
• Lungimea frontului barajului: 54m.
• Lăţimea bazei barajului: 63m.

• Lăţimea coronamentului barajului: 8m.
• Suprafaţa maximă a acumulării de apă: 10,07 ha.
• Tipul barajului:
o Baraj de greutate cu corpul executat din pământ argilos bătut cu maiul în straturi subţiri.
o Suprafeţele exterioare au un înveliş de arocamente iar pe coronament este construit un drum auto şi aleie pietonală.

Recomandări și reguli
Folosiţi doar:
• parcarea amenajată pentru autoturisme;
• traseul tematic sau traseul turistic marcat (bandă albastră) pentru plimbarea pedestră;
• drumul Anina – Buhui pentru plimbarea cu bicicleta;
• locurile de popas si belvedere pentru odihnă și privelişte;
• locul de campare amenajat;
• primusul pentru prepararea/încalzirea mâncării;
• coşurile de gunoi menajer sau evacuaţi deşeurile în afara parcului naţional;
• echipamente audio doar cu caşti;
• lesa pentru animalele de companie;
• indicaţiile rangerului, jandarmului montan, salvamontistului, etc.
• Evitaţi aglomerarea persoanelor pe traseu în zonele înguste.
• Nu distrugeţi sau degradaţi amenajările, marcajele sau panourile indicatoare ale traseului tematic.
• Nu faceţi zgomot excesiv pentru a nu deranja alte persoane sau speciile de animale.